2.4 Územní řízení
Výsledkem územního řízení je územní rozhodnutí. Toto správní řízení zabezpečuje a řídí příslušný stavební úřad v jehož působnosti se dané území nalézá. Územní rozhodnutí postupuje podle příslušných ustanovení stavebního zákona (§ 32 až 42) a může být vydáno pro:
- rozhodnutí o umístění stavby,
- rozhodnutí o využití území,
- rozhodnutí o chráněném území nebo ochranném pásmu,
- rozhodnutí o stavební uzávěře,
- rozhodnutí o dělení a scelování pozemků.
Územní rozhodnutí o umístění stavby slouží k vymezení stavebního pozemku a ke stanovení podmínek pro zpracování projektu.
Účastníky územního řízení o umístění stavby jsou:
- navrhovatel (stavebník),
- právnické a fyzické osoby, které jsou vlastníky nemovitostí, na kterých má být stavba realizována,
- právnické a fyzické osoby, které vlastní sousední pozemky a jejichž práva
by mohla být výstavbou přímo dotčena,
- obecní zastupitelstvo v jehož obci má být stavba realizována, pokud obecní úřad není stavebním úřadem,
- právnické a fyzické osoby, kterým zvláštní zákon toto postavení přiznává (např. občanská sdružení, ekologické organizace).
Účastníky územního řízení nejsou uživatelé bytů a nebytových prostor.
Územní řízení zahájí stavební úřad na písemnou žádost navrhovatele, která obsahuje:
- jméno (název) a adresu navrhovatele,
- předmět územního rozhodnutí,
- druhy a parcelní čísla dotyčných pozemků podle katastru nemovitostí s uvedením vlastnických a jiných práv,
- seznam a adresy všech účastníků územního řízení známých navrhovateli,
- dokumentaci zpracovanou v rozsahu platných předpisů,
- vyjádření účastníků územního řízení a příslušných orgánů.
2.4.1 Dokumentace pro územní řízení
Rozsah dokumentace stanoví příloha č.1 vyhlášky č. 43/1990 Sb. Projektová dokumentace se zde nazývá "Zadání stavby", musí být zpracována právnickou nebo fyzickou osobou, která má patřičné oprávnění (živnostenský list, autorizaci) a obsahuje:
Průvodní zprávu:
- Identifikační údaje stavby a navrhovatele
- Základní údaje o stavbě
- stručný popis stavby, požadavky na urbanistické, architektonické a provozní řešení,
- charakteristika území, dotčených ochranných pásem, kulturních památek, požadavky na demolice, kácení vzrostlé zeleně, zábor zemědělské a lesní půdy,
- vliv stavby a jejího provozu na životní prostředí, a návrh na omezení příp. odstranění negativních vlivů,
- předpokládané druhy produkovaných odpadů a návrh jejich likvidace
- u staveb pro veřejnost možnost užívání stavby osobami s omezenou schopností pohybu.
- Podmiňující předpoklady
- napojení stavby na inženýrské sítě vč. případných přeložek stávajících sítí,
- vyvolané investice,
- doklad o vyjmutí pozemku ze zemědělského a lesního půdního fondu
- vztahy ke stávajícímu veřejnému a občanskému vybavení území vč. vazeb na veřejnou dopravu,
- potřebu hlavních druhů energií a způsob jejího zabezpečení,
- počty pracovníků pro provozy a výrobu vč. řešení jejich dopravy na pracoviště.
Výkresovou část:
- Situační výkres v měřítku pozemkové mapy s vyznačením umístění stavby a
staveniště s jejich vazbami na okolí. Jako podklad by měla sloužit mapa, na které jsou vyznačeny pozemky podle evidence nemovitostí.
- Situace stavby zpravidla v měřítku 1:500 nebo 1:200 s umístěním stavby a
staveniště a jejich vazeb na okolí vč. napojení na inženýrské sítě a komunikace,
zakreslení stávajících inženýrských sítí, vyznačení ochranných pásem, chráněných
objektů, porostů určených k vykácení a předpokládaných demolic.
- Architektonické a dispoziční řešení stavebních objektů v měřítku obvykle 1:200 nebo
1:100 (půdorysy, řezy, pohledy).
2.4.2 Vydání územního rozhodnutí
Žádost o územní rozhodnutí je třeba doložit vyjádřeními vybraných institucí státní správy a organizací k projektové dokumentaci. Instituce a organizace, se kterými bude třeba stavbu projednat, určí v průběhu územního řízení stavební úřad a současně sdělí navrhovateli termín, do kdy má požadované vyjádření doplnit.
Dokumentace se projednává zejména s těmito institucemi:
- útvarem hygienika, hasičským záchranným sborem České republiky, útvarem civilní obrany, odbory zastupitelských úřadů (kultury, životního prostředí, vodohospodářského, zemědělského a lesního, dopravního, případně dalšími),
- organizacemi zabezpečujícími dodávky a výrobu elektrické energie, plynu, vody a kanalizace,
- správci slaboproudých rozvodů,
- správci komunikací,
- případně s dalšími, podle požadavku stavebního úřadu.
V územním rozhodnutí o umístění stavby stanoví stavební úřad podmínky pro zpracování dalšího stupně projektové dokumentace a rozhodne o námitkách účastníků řízení.
Rozhodnutí o umístění stavby platí dva roky ode dne, kdy nabylo právní moci. Do této doby musí navrhovatel požádat o stavební povolení.
Územní rozhodnutí se účastníkům oznamuje doručením písemného vyhotovení a nabývá právní moci 15. den po doručení.